Wat is Braziliaans Jiu Jitsu (BJJ)?

Voor mensen die niet bekend zijn met de sport kan BJJ het beste omschreven worden als een combinatie van Judo en worstelen. Er wordt echter bij het BJJ de nadruk gelegd op het grondgevecht. Het doel is om je tegenstander zo snel mogelijk naar de grond te brengen door middel van een worp/takedown en hem daar te controleren. Partijen worden beslist door je tegenstander af te laten kloppen met een wurggreep, arm- of beenklem of door puntenverschil.

De sport is uitermate geschikt voor mensen die fitter willen worden, aan zelfverdediging willen werken, of zich actief willen richten op wedstrijden. Ook voor andere (vecht)sporters is het BJJ een waardevolle aanvulling op hun huidige training. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beoefenaars van MMA (Mixed Martial Arts).

Voor wie zijn de trainingen geschikt?

Braziliaans Jiu Jitsu is geschikt voor iedereen! Het principe achter BJJ is dat de kleinere en zwakkere tegenstander zich kan verdedigen of een gevecht/partij kan winnen door het toepassen van de juiste techniek zonder daarbij te veel afhankelijk te zijn van zijn/haar kracht, conditie of lichaamstype. Maak je dus niet druk of je wel sterk of atletisch genoeg bent om een training te volgen.

Hoe zien de trainingen eruit?

Over het algemeen begint de training met een korte warming-up waarin veelgebruikte bewegingen en technieken herhaaldelijk gemaakt worden (drills).

Vervolgens worden er één of twee technieken uitgelegd. Na de uitleg ga je samen met je partner aan de slag met de techniek. Hierbij krijgen jij en je partner beiden een vaste tijd toegewezen zodat iedereen evenveel de mogelijkheid krijgt om de techniek onder de knie te krijgen.

De training wordt afgesloten met minimaal een half uur sparren. Soms wordt er gestart vanuit de positie/techniek die deze les behandeld is. Op deze manier leer je de nieuwe techniek in de praktijk uit te voeren op een tegenstander die weerstand biedt.

Welke kleding draag ik tijdens het trainen?

Tijdens de gi-trainingen draagt iedereen een gi (te vergelijken met een judopak). Daarbij draag je voor je eigen hygiëne en die van je trainingspartner een sportshirt of rashguard (strak sportshirt) onder je gi-jasje.

De no-gi trainingen worden beoefend met een sportshirt of rashguard en een korte sportbroek en/of spats (strakke sportbroek). Bij deze trainingen draag je geen gi.

Doe je voor het eerst mee en/of heb je geen gi, dan volstaat een t-shirt met sportbroek. Een gebits- en kruisbeschermer zijn niet verplicht maar wel aan te bevelen.